Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

Genomineerden 2019

Dit jaar reikt Flanders Investment & Trade voor het 18e jaar op rij de Leeuw van de Export uit: een bekroning voor Vlaamse bedrijven die opvallende exportresultaten boeken. Uit de inschrijvingen werden tijdens een eerste juryronde 6 uitzonderlijke exportsuccesverhalen geselecteerd.

Categorie ‘kleine ondernemingen’ (max. 49 werknemers)

  • Luminex Lighting Control Equipment

    Dit Limburgse bedrijf ontwikkelde een innovatieve netwerkoplossing om de aansturing van licht, geluid en video makkelijker te beheren. Van festivals als Tomorrowland over voetbalstadions tot concert- en theaterzalen: wereldwijd wordt het Luminex-systeem gesmaakt in de professionele entertainmentindustrie.

    CEO Bart Swinnen: “Luminex ontstond in 2002 en is een born global. Vandaag zijn we actief in 45 landen. Naast een verdere uitbouw van onze bestaande exportmarkten willen we ons de komende jaren richten op China, India en een aantal groeilanden in Latijns-Amerika. Daarnaast is er nog flink wat onontgonnen potentieel in de wereld van broadcasting.”

    De Limburgers zijn apetrots op deze nominatie. Bart Swinnen: “Dit is een ongelooflijke opsteker voor onze teams in binnen- en buitenland, maar ook voor onze partners die mee aan de toepassingen bouwen en bereid zijn om samen met ons te pionieren. Samen slagen we erin om hoogwaardige technologie van eigen bodem wereldwijd op de kaart te zetten en tegelijk in eigen regio werkgelegenheid te creëren, rechtstreeks en onrechtstreeks.”

    Luminex Network Intelligence (2018):

    • telt 22 voltijdequivalenten – 18 in België en 4 in het buitenland;
    • draait 4.796.529 euro exportomzet (92% van de totale omzet);
    • 47% wordt gegenereerd buiten de EU.

 

  • Ontoforce

    Het baanbrekende linked data-platform van het Gentse healthtechbedrijf Ontoforce verbindt gegevens uit databanken, publicaties en studies om er relevante inzichten uit te puren. Tal van farma- en biotechspelers maken er gebruik van.

    Oprichter en CEO Hans Constandt: “We zijn gestart vanuit een sociale gedrevenheid. Dankzij onze technologie kunnen farma- en biotechklanten de go-to-market van hun medische oplossingen aanzienlijk verkorten, wat de patiënt ten goede komt. BOPLAN mogen opvolgen als Leeuw van de Export zou onze ploeg nog een extra motivatieboost geven.”

    Ontoforce zag het licht in 2011 en heeft sinds 2016 een kantoor in de VS, dicht bij de beslissingscentra van lifesciencemultinationals. Hans Constandt: “Met een digitale start-up op basis van zo’n disruptieve technologie moet je vanaf dag één globaal denken, zo vertrouwden enkele ervaren techondernemers mij toe. Vandaag zijn we daar goed mee bezig en we zijn er ook trots op.” Momenteel verkent Ontoforce de Aziatische markt en onderzoekt het mogelijke toepassingen van hun gepatenteerde technologie binnen onder meer voeding, finance en retail.

    Ontoforce (2018):

    • telt 34 voltijdequivalenten – 32 in België en 2 in het buitenland;
    • draait 1.432.322 euro exportomzet (84% van de totale omzet);
    • 87% wordt gegenereerd buiten de EU.


       
       

  • PolySto
    PolySto uit Lokeren vervaardigt sinds 1996 hygiënische plinten en stootranden die hun afzet vinden in voeding, retail en farma.

    Zaakvoerder Alex Moreels: “Overal ter wereld merkten we dezelfde noden in de industriële voedselverwerking, maar nergens was er een standaardoplossing. Door ons unieke en universele systeem op de markt te brengen en wereldwijd bekend te maken, helpen we bedrijven om aan alle hygiënevoorschriften voldoen. Onze producten zijn gepatenteerd in België, Europa en de VS en we hebben wereldwijd naamregistraties, we doen aan gamma-uitbreiding, spelen snel in op specifieke vragen en passen nieuwe technieken toe. Zo blijven we de concurrentie steeds een stapje voor.”

    “De producten van PolySto werden intussen gebruikt bij projecten in 85 verschillende landen”, vult commercieel directeur Nick Van den Bosschelle aan. Tot op vandaag is de oplossing van PolySto wereldwijd uniek. R&D is een van de sleutels om die leidende rol te behouden. Zaakvoerder Alex Moreels: “Dat bedrijven ook binnen een heel traditioneel segment innovatief uit de hoek kunnen komen, bewijzen wij elke dag opnieuw. Het verzilveren van deze nominatie zou een mooie erkenning zijn voor het zware werk van de voorbije jaren. En een extra motivatie om onze groei de komende jaren verder te bestendigen.”

    PolySto (2018):

    • telt 21 voltijdequivalenten – 19 in België en 2 in het buitenland;
    • draait 4.405.666 euro exportomzet (84% van de totale omzet);
    • 36% wordt gegenereerd buiten de EU.


       

Categorie ‘middelgrote en grote ondernemingen’ (50 werknemers of meer)

  • Construx

    Binnen Europa is Construx uit Hulste een toonaangevende ontwikkelaar en producent van bekistingssystemen en mallen voor beton. Het bedrijf is actief in 40 landen en heeft eigen vestigingen in West-Vlaanderen, Limburg en Vlaams-Brabant, maar ook in Nederland en Roemenië.

    Al vanaf de start in 2003 investeert Construx volop in nieuwe productietechnieken en uitvoeringsprocessen om zelfs de meest complexe betonwerken aan te kunnen, zowel op werven als in prefabbedrijven.

    “De voorbije jaren zijn we enorm gegroeid, zowel in onze thuismarkt als in het buitenland”, vertelt managing director Ward Demyttenaere. “Hoe dan ook is het een hele eer om als ‘klein groot bedrijf’ in deze competitie schouder aan schouder te staan met een klepper als Sioen Industries.”

    Waarom Construx het verdient om de award te verzilveren? “Omdat we exportgroei, innovatie en Vlaamse verankering succesvol combineren”, benadrukt managing director Anthony Jannes. “Wij zijn het levende bewijs dat de maakindustrie wel degelijk nog een mooie toekomst heeft in Vlaanderen.”

    Construx (2018):

    • telt 122 voltijdequivalenten – 101 in België en 21 in het buitenland;
    • draait 12.700.000 euro exportomzet (54% van de totale omzet);
    • 18% wordt gegenereerd buiten de EU.

 

  • MARELEC Food Technologies

    MARELEC uit Nieuwpoort ontstond in 1983 en ontwerpt en vervaardigt hoogtechnologische portioneer- en sorteersystemen voor voedselverwerkende bedrijven in de vis-, pluimvee- en vleessector. Met zijn intelligente portiesnijders en sorteermachines is de producent een wereldspeler in zijn niche.

    International Sales Manager Tom Dewaele: “De interne markt was hoe dan ook te klein als afzetgebied, dus vanaf het prille begin vertrokken onze machines vooral richting buitenland. Vandaag is dat al naar 65 verschillende landen, maar we blijven nieuwe opportuniteiten spotten. Vandaag staan onder meer China en Thailand hoog op onze prioriteitenlijst.”

    Waarom MARELEC de geknipte ambassadeur zou zijn van de Vlaamse export? Oprichter en CEO Piet Rommelaere: “Omdat de export van hightechoplossingen de levensader is van dit op-en-top West-Vlaamse familiebedrijf. Dat we internationale successen boeken, hebben we te danken aan onze eigen R&D-investeringen, maar zeker ook aan de vele mooie samenwerkingsverbanden met imec, KU Leuven, Sirris, VLAIO, Flanders’ FOOD … Door te sparren met al die partners bouwen we steeds betere machines.”

    MARELEC Food Technologies (2018):

    • telt 70 voltijdequivalenten;
    • draait 24.172.569 euro exportomzet (95% van de totale omzet);
    • 60% wordt gegenereerd buiten de EU.

 

  • Sioen Industries

    Dit beursgenoteerde familiebedrijf is een vaste waarde in het West-Vlaamse industrielandschap. Sioen vervaardigt garens, vezels, weefsels, kleuroplossingen, gecoat technisch textiel en professionele beschermkledij die in 127 landen wereldwijd hun afzet vinden.

    Commercial Director Jan Mortier: “Doorgaans werken we achter de coulissen en timmeren we in stilte aan de weg. Genomineerd zijn voor deze prestigieuze exportprijs is dan ook de mooiste erkenning die we konden krijgen voor de sterke resultaten die we de voorbije jaren hebben neergezet.”

    Groeien deed de fabrikant uit Ardooie spectaculair: in technisch textiel en beschermkledij is Sioen vandaag zelfs wereldmarktleider. Zo is 70% van alle Europese vrachtwagens uitgerust met hun zeildoeken en dragen 300.000 brandweerlieden hun beschermkledij. Jan Mortier: “Naast organisch groeien, deden we ook een aantal acquisities. En daar plukken ook onze ondersteunende diensten in eigen land de vruchten van. Zo draait onze R&D-afdeling op volle toeren en blijft ze uitbreiden.”

    Waarom Sioen Industries de award verdient? Jan Mortier: “Dankzij innovatie slagen we erin om een succesverhaal te schrijven in de textielbranche die de voorbije decennia geen groei meer kende. Met onze hoogtechnologische producten differentiëren we ons en creëren we echte toegevoegde waarde. Dat is de verdienste van onze mensen, een ijzersterk team.”

    Sioen Industries (2018):

    • telt 4.697 voltijdequivalenten – 942 in België en 3.755 in het buitenland;
    • draait 458.110.000 euro exportomzet (91% van de totale omzet);
    • 18% wordt gegenereerd buiten de EU.