Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

Container Technics: “Wij moeten al ons verstand in onze producten blijven steken”

ALLE SPOTS OP ONZE GENOMINEERDEN VOOR DE LEEUW VAN DE EXPORT 2021

Al voor de 20e keer reikt FIT de Leeuw van de Export uit: een award voor Vlaamse bedrijven met straffe exportresultaten. Container Technics uit Wijnegem maakt kans op de award in de categorie 'Bedrijven met maximaal 49 medewerkers'. Wat maakt deze klinkende naam uit de rederswereld een geknipte ambassadeur voor de Vlaamse export? CEO Wim Ledegen: "Ons motto blijft: vernieuwen, vernieuwen, vernieuwen."

ID CONTAINER TECHNICS (2020)

· Locatie: Wijnegem

· Aantal medewerkers: 13,3 voltijdequivalenten (België)

· Omzet (2020): € 12.088.521

· Exportaandeel in de omzet (2020): 94%

· Aandeel niet-EU-landen in de export: 15%

· www.containertechnics.com

Vertrouwenspartner van rederijen

In de rederswereld is Container Technics, kortweg Contech, een naam die klinkt als een klok. Op bijna vier decennia bouwde deze Wijnegemse specialist in ladingzekering dan ook een indrukwekkende referentielijst en dito reputatie uit in zijn niche.

“Materialen verkopen om cargo vast te zetten op schepen, dat is onze métier”, begint Wim Ledegen. “Maar Belgische rederijen zijn er nog nauwelijks en als het over scheepswerven gaat, is zelfs Europa te klein. Uit die noodzaak is Container Technics altijd al een internationale kmo geweest.”

Voor de start moeten we terug naar de vroege jaren 80. In die beginjaren verkocht Container Technics sjormaterialen en ander toebehoren voor ladingzekering. Zo’n 15 jaar geleden kwamen daar ook gespecialiseerde engineering en producten bij om materialen aan en van boord te hijsen. Gaandeweg ontpopte het bedrijf zich tot een allroundpartner van scheepseigenaars overal ter wereld.

Aandeel afsnoepen van concurrentie

Wim Ledegen: “Aanvankelijk focusten we met onze materialen op de containertrafiek, vandaar onze bedrijfsnaam. Maar naast de toepassingen zelf verbreedden we ook stelselmatig ons expertisedomein, van auto’s vastzetten op roroschepen tot het verschepen van rotorbladen voor offshorewindmolenparken. Sommige van onze materialen en toepassingen patenteren we, want ze bevatten heel wat unieke knowhow.”

Nagenoeg de volledige omzet van Container Technics komt tegenwoordig uit internationale business en jaar na jaar doet het bedrijf er zonder problemen 10% bij. “Niet omdat de markt zo in expansie is, maar omdat wij aandeel afsnoepen van onze concurrenten”, stipt de CEO aan.

Mix van expertise, creativiteit en flexibiliteit

Die belangrijkste concurrenten zijn bedrijven die nieuwbouwschepen inrichten. “De scheepsbouwwereld is een klein clubje van giganten, wij zijn daar een kleine garnaal tegen. Daartussen je mannetje staan is geen sinecure, maar toch doen we het met groeiend succes.”

“Daar zit onze aanpak voor alles tussen”, vervolgt de CEO. “Zo werken we alleen met materialen van superieure kwaliteit. En onze ingenieurs gooien al hun expertise, creativiteit en flexibiliteit in de strijd om samen met de klant maatoplossingen te bedenken, uit te voeren en op te volgen.”

Als vertrouwenspartner is de engineeringafdeling van Container Technics vaak al betrokken partij vanaf de ontwerpfase van schepen. Verder doen onder meer expertisekantoren, havenautoriteiten, opleidingscentra, regelgevers en kennisinstellingen geregeld een beroep op de unieke expertise van de nichespeler.

Stocks op strategische locaties

Via agenten bedient Container Technics 2.500 klanten in 60 verschillende exportlanden, met een centrale stock in zijn thuisbasis als draaischijf. Al denken ze toch stilaan in de richting van voorraadpunten op een aantal uitgekiende locaties.

Wim Ledegen: “Italië zou zo’n plek kunnen zijn, maar ook de VS of Dubai komen in aanmerking voor een decentrale stock. Hoe dichter we met onze materialen bij de grote havens en scheepswerven zitten, hoe groter onze reactiesnelheid en flexibiliteit.”

Vernieuwen blijft het codewoord

Nog plannen voor de toekomst? Wim Ledegen: “Met een tiental procenten per jaar blijven groeien, moet zeker haalbare kaart zijn. Zeker als je bedenkt dat we vandaag nauwelijks prospecteren, rederijen komen zelf aankloppen omdat ze ons vertrouwen. In een kleine niche moet je het van je naam en reputatie hebben.”

“Verder blijft ons motto: vernieuwen, vernieuwen, vernieuwen”, besluit de CEO. “Onze klanten weten dat ze hun moeilijkste opdrachten aan ons kunnen toevertrouwen. Dus wij zijn het aan hen verplicht om al ons verstand in onze oplossingen te blijven steken.”

Op woensdagavond 29 september reikt FIT de Leeuwen van de Export uit. Om welgekende redenen gaat de awardshow ook dit jaar virtueel door. Schrijf u in voor de livestream via www.leeuwvandeexport.be.

Ontdek de 6 genomineerden voor de Leeuw van de Export 2021.